Uppskjutning

Fyfasen va varmt det är! Lite svalare önskar jag att det kunde vara, iallafall inne.

Idag har jag skjutit upp på jägarexamen. Fast bara småvilt, för storviltsbanan är inte öppen än. Först fick vi visa att vi kunde hantera ett kulvapen säkert, sen gick vi avståndsbedömningsbanan. Där skulle vi skjuta (med klickpatron) på djur som stod 20 och 30 meter bort. Vi fick bara skjuta på de som stod på 20 meters avstånd, dessutom skulle vi visa att vi skötte bössan säkert. Det gick galant! Det var den och kulbanan som jag hade oroat mig mest över.

Därefter gick jag vidare till kulbanan. Där skulle vi dels sitta med stöd och sen stå/luta oss ett "staket" (man fick sitta/stå hur man ville, bara man inte låg på marken). 4 skott på varje varav kulorna på den första delen skulle vara inom en diameter på högst 13 cm och sedan den andra delen på 17 cm. Var, som sagt, mest orolig för den. Men av nån anledning så lyckades jag där redan på första försöket! Blev helt förvånad!

Nästa del var att skjuta med hagel på en hare. Man hade två skott när den åkte till vänster och två skott när den åkte till höger. Där skulle man träffa minst 8 hagel var åt båda hållen. Det gick också bra!

Jag blev själv förvånad över hur bra jag lyckades, allt var för bra för att vara sant! När jag sedan gick över för att skjuta på lerduvorna, var allt för bra för att vara sant. Jag gjorde två omprov, men det gick fan inte. Skulle träffa 4 av 6 lerduvor. Jag träffade ju tre stycken, men även fast jag hade två duvor kvar så fick jag inte ner dom! Det bara låste sig, så jag ska göra om den delen. Men överlag måste jag säga att det gick tusen gånger bättre än vad jag hade trott! Även om jag ändå är besviken på mig själv för att jag inte klarade den simplaste delen av proven.

I övrigt fortsätter min träning ganska bra. Tog ledigt både fredag och lördag från allt vad som hade med träning att göra, men men. Ikväll har jag varit på gymmet, och jag tror aldrig att jag varit så svettig någon gång! Vet inte om det beror på värmen ute eller om jag faktiskt var så jäkla bra! Imorrn tänkte jag gå Forsbacka runt efter jobbet, sen får vi se om jag hinner göra något på tisdag, för då slutar jag sent. Bara fem dagar kvar till semester! Hur ska dom klara sig utan mig på jobbet? Hehe...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0